Slovenská pilotka ovládla americké nebo!

Ako sa začala Vaša kariéra pilota ?

Musím povedať , že veľmi nečakane. Bola som akurát na Slovensku ,
kde som sa pripravovala na magisterské štúdium v zahraničí. Otcov priateľ
vlastní lietadlo a zobral nás lietať ponad Liptovský región a Vysoké Tatry,
bolo to prvý krať čo som sa dostala do kokpitu . Lietanie vo mne zanechalo
jedinečné pocity a hneď ako som sa vrátila do zahraničia , zapísala som sa
do leteckej školy a začala som študovať lietanie popri psychológií.

relprojekt

Čo Vás viedlo k výberu tohto povolania ?

Prispeli najmä pocity, ktoré vo mne zanechala moja prvá letecká skúsenosť ,
dnes už viem , že je to láska k lietaniu. Počas môjho štúdia psychológie som
si uvedomila, že najdôležitešie je násť si prácu , ktorú budeme milovať
vzhľadom na to , že väčšinu nášho času strávime v práci. Lietanie je moja
záľuba, láska a práca v jednom takže som štastná, že mám prácu,
ktorá ma napĺňa v mnohých oblastiach.

Čo je pre Vás najzaujímavejšie na tejto práci ?

Najzaujímavejšie sú dennodenné výsledky mojej práce, ktoré vidím na
konci každého dňa ale veľmi zaujimavý je aj pocit zodpovednosti za
bezpečnú cestu cestujúcich a milujem pocit voľnosti, ktorý nastáva
keď sa kolesá odlepia od dráhy.

Chcela by ste niečo poradiť, prípadne odporučiť ako nalákať mladých ľudí na profesiu pilot?

Profesia pilota vyžaduje veľkú zodpovednosť a koncentráciu na dosiahnutie
všetkých skúšok . Je to dlhý proces, prejde len veľmi húževnatá osoba,
ktorá miluje toto povolanie. Čokoľvek sa dá dosiahnuť ak máte odhodlanosť
a lásku či už pre túto alebo akúkoľvek inú prácu , pre ktorú sa rozhodnete,
netreba sa báť isť za svojimi cieľmi a dôverovať svojim inštinktom.

Aku strednú školu odporúčate ako najvhodnejšiu na kariéru pilota?

Odporučila by som školu s technickým zameraním. Ja mám obchodnú
akadémiu a musela som si brať vedľajšie predmety aby som mohla napr.
vedela porozumieť, niektorým fyzickým javom, ktoré sme sa na obchodnej
akadémií nemali možnosť učiť . V USA je to ale iné veľa pilotov má stredné
a vysoké školy z iných oblastí , ktoré im slúžia ako druhé zameranie v prípade,
že nebudú môcť ďalej pracovať ako piloti po zdravotnej stránke alebo
stratia licenciu. Ale ak ste technický typ a baví vás byť organizovaný
a máte analytické myslenie tak nezáleží na tom čo momentálne študujete.

Ako vyzerá štandartný deň pilota ?

Milá otázka kedže ani jeden deň sa neopakuje a nezačína v tom istom čase
ale môžem Vám opísať môj posledný deň v práci. Zobudila som sa v hotely
o štvrtej hodine ráno a auto nás bralo na letisko. V aute sme mali možnosť
naštudovať si počasie, ktoré nás čaká počas dňa. Na letisko sme dorazili
o piatej a v zápätí päťnásť minút na to sme už sedeli v lietadle. Let bol
naplánovaný na 6:30. Prezreli sme si plán na let a rozhodli sme sa ako
budeme jednať s určitými vecami ako bolo počasie, letiská odletu a príletu,
naloženie pasažierov a všetky potrebné čísla na celkovú kapacitu lietadla.
Z Wisconsinu sme leteli do Chicaga kde sme vyložili cestujúcich. Mali sme
polhodinovú prestávku počas, ktorej sme si dali raňajky. Po prestávke sme nasadili
nových cestujúcich a pripravovali sme sa na let z Chicaga do Nebrasky .
Opäť sme vysadili pasažierov a následne nasadili nových, ktorí leteli do Denveru,
čo bola naša posledná zastávka. Pristávali sme v Denveri okolo 13.00, čo bol čas
na rýchly obed a odtiaľ som sa ponáhľala na další let, ktorý ma bral do
Las Vegas kde bývam. Ale tento let som uz robila ako cestujúci pilot čo znamená ,
že som neobsluhovala lietadlo. Do Las Vegas som sa dostala okolo 16.00.
Z terminálu som si zobrala autobus na parkovisko a bola som doma okolo 17.00
Ked som prišla domov denné veci ako pranie a rýchle jednoduché varenie
už na mňa čakalo. Potom sa snážím venovať sa záľubám ako sú piano,
yoga/meditacia alebo tancovanie. Takto teda vyzerá moj bežný deň .

Ako náročné bolo pre Vás presadiť sa v zahraničí na pozíci pilota a navyše ako žena ?

Môj záujem o túto prácu bol dotatočne veľký na to aby som verila tomu,
že to dosiahnem. Pretože pracujete v mužskom svete musíte byť lepšia
ako väčšina mužov aby ste si získali dôveru v kokpite. Kedže v tejto profesii
je žien málo, chcem byť príkladom každej žene, ktorú stretnem
na letisku ale aj mimo neho .

Na akom type lietadla najradšej lietate ?

Prednedávnom som úspešne absolvovala skúšky na Airbus A320. Bolo to
mojím snom odkedy som sa dostala do tejto profesie , ktorý som si práve
splnila takže musím povedať , že je to lietadlo, ktorým najradšej lietam .

Aká je Vaša najobľúbenejšia trasa alebo destinácia ?

Mám ich veľa, tak napríklad Nashville Tennessee je zaujimavý ak máte rád
country hudbu a Elvisa. San Francisco zase pre svoju nádhernú prírodu
v okolí Golden Bridge a jedlo. A mnoho ďaľších, pre to je pre mňa veľmi tažké vybrať najobľúbenejšie mesto

Zažili ste nejakú zaujímavú príhodu na palube, o ktorú by ste sa s nami chceli podeliť ?

Mám veľa zaujímavých príhod počas lietania v oblakoch. Možno najzaujímavejšia by bola príhoda keď som mala problém s mašinou vo vzduchu.
Bolo to na začiatku mojej kariery. V ten čas som mala všetky licencie a bola
som inštruktorka pre letcov. Letela som z Bostonu do Oshkosh čo je veľká
letecká konferencia a trvá 7 dni. Ľudia z celého sveta prichádzajú do
USA aby mali možnost vidieť čo je nové v letectve. Bolo asi 1.00 hodina
ráno ked som prelietala ponad Kanadu okolo 100 kilometrou na vychod
od Detroidu. Zrazu som počula buchanie ktoré prichádzalo od motora.
Bolo to ako keby niekto klepal kladivom na môj motor. Sekundu potom
som stratila Gage ktorý mi monitoroval teplotu výfuku. V tom momente
som si myslela že som stratila cylinder v motore. Keďže ďalšie indikátory
ukazovali, že motor išiel normálne vedela som že mám čas na čo
najrýchlejšie pristátie s motorom. Lietadlo ktoré som letela v tom čase
bolo jednomotorové lietadlo, a v tejto situacii som bola veľmi opatrná
s rozhodnutiami. Náhle som sa pozrela, kde môžem pristáť a deklarovala
som núdzové pristátie na pristávacej drahe v Kanade. Pristávacia dráha
v ten moment bola 10 míľ odo mňa a mala som 11500 stop na stratenie
aby som mohla pristáť. Páku na operovanie motora som presunula do zadnej
pozicie, nos som posunula o 15 stupňov pod horizont a začala som spiralovo
klesať nad pristávacou dráhou a pripravola som lietadlo na pristátie. Vedela
som ako náhle pristanem, musím sa dostať z dráhy preč a vypnúť motor.
Celou cestou som dúfala že nestratím motor, že nebudem musieť pristávať bez neho.
Pristatie bolo normálne, a keď som vypla motor a išla som ho obhliadnuť nasala som
výfuk ktorý bol odlomený od motora. Ako nahle som to uvidela, uvedomila som si,
že keby som pokračovala v ceste do bližšieho vedľajšieho letiska, výfukové plyny sú
veľmi horúce a mohli spáliť lietadlo a bola by som v ohni vo výškach. Bola som veľmi
rada, že moje rozhodnutie bolo správne a bezpečne som pristála s lietadlo,.

Aké je Vaše najobľúbenešie jedlo?

Bryndzové halušky definitívne vyhrávajú prvú cenu a všetko jedlo čo navarí
moja mama, ktorá mi mimochodom veľmi chýba .

Iné príbehy