Slovenská pilotka ovládla americké nebo!

Ako sa začala Vaša kariéra pilota ?

Musím povedať , že veľmi nečakane. Bola som akurát na Slovensku ,
kde som sa pripravovala na magisterské štúdium v zahraničí. Otcov priateľ
vlastní lietadlo a zobral nás lietať ponad Liptovský región a Vysoké Tatry,
bolo to prvý krať čo som sa dostala do kokpitu . Lietanie vo mne zanechalo
jedinečné pocity a hneď ako som sa vrátila do zahraničia , zapísala som sa
do leteckej školy a začala som študovať lietanie popri psychológií.

relprojekt

Čo Vás viedlo k výberu tohto povolania ?

Prispeli najmä pocity, ktoré vo mne zanechala moja prvá letecká skúsenosť ,
dnes už viem , že je to láska k lietaniu. Počas môjho štúdia psychológie som
si uvedomila, že najdôležitešie je násť si prácu , ktorú budeme milovať
vzhľadom na to , že väčšinu nášho času strávime v práci .Lietanie je moja
záľuba,láska a práca v jednom takže som štastná, že mám prácu,
ktorá ma napĺňa v mnohých oblastiach.

Čo je pre Vás najzaújimavejšie na tejto práci ?

Najzaújimavejšie sú dennodenné výsledky mojej práce , ktoré vidím na
konci každého dňa ale veľmi zaujimavý je aj pocit zodpovednosti za
bezpečnú cestu cestujúcich a milujem pocit voľnosti , ktorý nastáva
keď sa kolesá odlepia od dráhy.

Chcela by ste nieco poradit, prípadne odporučit ako nalákat mladých ľudí na profesiu pilot?

Profesia pilota vyžaduje veľkú zodpovednosť a koncentráciu na dosiahnutie
všetkých skúšok . Je to dlhý proces, prejde len veľmi húževnatá osoba,
ktorá miluje toto povolanie. Čokoľvek sa dá dosiahnuť ak máte odhodlanosť
a lásku či už pre túto alebo akúkoľvek inú prácu , pre ktorú sa rozhodnete,
netreba sa báť isť za svojimi cieľmi a dôverovať svojim inštinktom.

Aku strednú školu odporúčate ako najvhodnejšiu na kariéru pilota?

Odporučila by som školu s technickým zameraním . Ja mám obchodnú
akadémiu a musela som si brať vedľajšie predmety aby som mohla napr.
vedela porozumieť , niektorým fyzickým javom , ktoré sme sa na obchodnej
akadémií nemali možnosť učiť . V USA je to ale iné veľa pilotov má stredné
a vysoké školy z iných oblastí , ktoré im slúžia ako druhé zameranie v prípade ,
že nebudú môcť ďalej pracovať ako piloti po zdravotnej stránke alebo
stratia licenciu.Ale ak ste technický typ a baví vás byť organizovaný
a máte analytické myslenie tak nezáleží na tom čo momentálne študujete.

Ako vyzerá štandartný deň pilota ?

Milá otázka kedže ani jeden deň sa neopakuje a nezačína v tom istom čase
ale môžem Vám opísať môj posledný deň v práci . Zobudila som sa v hotely
o štvrtej hodine ráno a auto nás bralo na letisko . V aute sme mali možnosť
naštudovať si počasie, ktoré nás čaká počas dňa.Na letisko sme dorazili
o piatej a v zápätí päťnásť minút na to sme už sedeli v lietadle. Let bol
naplánovaný na 6:30.Prezreli sme si plán na let a rozhodli sme sa ako
budeme jednať s určitými vecami ako bolo počasie, letiská odletu a príletu,
naloženie pasažierov a všetky potrebné čísla na celkovú kapacitu lietadla.
Z Wisconsinu sme leteli do Chicaga kde sme vyložili cestujúcich. Mali sme
polhodinovú prestávku počas, ktorej sme si dali raňajky .Po prestávke sme nasadili
nových cestujúcich a pripravovali sme sa na let z Chicaga do Nebrasky .
Opäť sme vysadili pasažierov a následne nasadili nových, ktorí leteli do Denveru,
čo bola naša posledná zastávka. Pristávali sme v Denveri okolo 13.00 , čo bol čas
na rýchly obed a odtiaľ som sa ponáhľala na další let, ktorý ma bral do
Las vegas kde bývam.Ale tento let som uz robila ako cestujúci pilot čo znamená ,
že som neobsluhovala lietadlo. Do Las Vegas som sa dostala okolo 16.00.
Z terminálu som si zobrala autobus na parkovisko a bola som doma okolo 17.00
Ked som prišla domov denné veci ako pranie a rýchle jednoduché varenie
už na mňa čakalo. Potom sa snážím venovať sa záľubám ako sú piano,
yoga/meditacia alebo tancovanie. Takto teda vyzerá moj bežný deň .

Ako náročné bolo pre Vás presadiť sa v zahraničí na pozíci pilota a navyše ako žena ?

Môj záujem o túto prácu bol dotatočne veľký na to aby som verila tomu,
že to dosiahnem .Pretože pracujete v mužskom svete musíte byť lepšia
ako väčšina mužov aby ste si získali dôveru v kokpite . Kedže v tejto profesii
je žien málo, chcem byť príkladom každej žene, ktorú stretnem
na letisku ale aj mimo neho .

Na akom type lietadla najradšej lietate ?

Prednedávnom som úspešne absolvovala skúšky na Airbus A320. Bolo to
mojím snom odkedy som sa dostala do tejto profesie , ktorý som si práve
splnila takže musím povedať , že je to lietadlo , ktorým najradšej lietam .

Aká je Vaša najobľúbenejšia trasa alebo destinácia ?

Mám ich veľa , tak napríklad Nashville Tennessee je zaujimavý ak máte rád
country hudbu a Elvisa.San Francisco zase pre svoju nádhernú prírodu
v okolí Golden Bridge a jedlo .A mnoho ďaľších , pre to je pre mňa veľmi tažké vybrať najobľúbenejšie mesto

Zažili ste nejakú zaujímavú príhodu na palube, o ktorú by ste sa s nami chceli podeliť ?

Mam vela zaujimavych prihod pocas lietania v oblakoch. Mozno viacej
zaujimavsia by bola prihoda ked som mala problem s machinou vo vzduchu.
Bolo to na zaciatku mojej kariery. V ten cas som mala vsetky licencie a bola
som instructorka pre letcou. Letela som z Bostonu do Oshkosh co je velka
letecka konferencia a trva 7 dni. Ludia okolo celeho sveta prichadzaju do
USA aby mali moznost vidiet co je nove v letectve. Bolo asi 1.00 hodina
rano ked som prelietala ponad canadu okolo 100 kilometrou na vychod
od Detroidu. Zrazu som pocula buchanie ktore prichadzalo od motora.
Bolo to ako keby niekto klepal kladivom na moj motor. Secunda potom
som stratila Gage ktory mi monitoroval teplotu vyfukou. V tom momente
som si myslela ze som stratila cylinder v motory. Kedze dalsie indicatory
ukazovali ze motor isiel normalne vedela som ze mam cas na co
najrychlejsie pristatie s motorom. Lietadlo kotre som letela v tom case
bolo jednomotorove lietadlo, a v tejto situacii som bola velmi opatrna
s rozhodnutiami. Nahle som sa pozrela kde mozem pristat a deklarovala
som nudzove pristatie na pristavacej drahe v Canade. Pristavacia draha
v ten moment bola 10 mile odo mna a mala som 11500 stop na stratenie
aby som mohla pristat. Paku na operovanie motora som priniesla do zadnej
pozicie, nos som posunula do 15 stupnou pod horizont a zacala som spiralovo
klesat nad pristavacou drahou a pripravola som lietadlo na pristatie. Vedela
som ako nahle pristanem musim sa dostat z drahy prec a vypmnut motor.
Celou cestou som dufala ze nestratim motor ze nebudem musiet pristavat bez neho.
Pristatie bolo normalne, a ked som vypla motor a isla som ho obhliadnut nasal som
vyfuk ktory bol odlomeny od motora. Ako nahle som to uvidela, uvedomila som si
ze keby som pokracovala v ceste do blizsieho vedsieho letiska, vyfukove plyny su
velmi horuce a mohli spalit lietadlo a bola by som v ohni vo vyskach. Bola som velmi
rada ze moje rozhodnutie bolo spravne a bezpecne som pristala lietadlo.

Aké je Vaše najobľúbenešie jedlo?

Bryndové halušky definitívne vyhrávajú prvú cenu a všetko jedlo čo navarí
moja mama , ktoré mi mimochodom veľmi chýba .

Iné príbehy